Tips en Tricks

Het roadbook bevat een reeks van opdrachten die steeds starten en eindigen met een referentiefoto die je ter plekke ziet. De volgende opdracht start vanaf het eerstvolgende kruispunt (dus niet ter hoogte van de referentiefoto). Op élk kruispunt moet je de juiste richting zoeken. Opritten of korte ingangen naar weiden worden niet als kruispunt aanzien.
Het is belangrijk om de omschrijvingen in het roadbook nauwgezet te volgen. Ze bevatten informatie om de juiste weg te vinden en soms ook om te controleren of je op het juiste kruispunt staat.
Bijvoorbeeld: informatie over de ondergrond (verhard, onverhard, ...), het aantal wegen op het kruispunt, richting, ...
Bij veel opdrachten is je kompas een handig hulpmiddel.

Het lezen van een roadbook is niet altijd even makkelijk. Daarom leggen we hieronder al een aantal opdrachten uit die we ooit gebruikt hebben. Zo krijg je al een beeld van wat je onderweg te wachten staat.
Natuurlijk proberen we elk jaar nieuwe variaties te bedenken.

Graden

Graden Zorg dat je weet hoe je een kompas gebruikt ! Deze vorm heb je in 2 versies. Ofwel zoek je op ieder kruispunt een weg die overeenkomt met de graden ten opzichte van het noorden ofwel zoek je een weg waarvan de graden afwijken van de richting die je loopt.

Ondergronden

Ondergronden Neus naar beneden en kijken welke ondergrond er onder je voeten doorschuift. Redelijk rechtoe-rechtaan, bovendien krijg je de af te leggen afstand er bij.

Raster

Raster Het raster is niet meer dan een op schaal getekende kaart waar enkel kruispunten of opmerkelijke herkenningspunten met een rechte lijn verbonden worden. De lijn geeft de richting weer waarin je moet lopen (Tip: kompas). Deze valt dus niet steeds samen met een bestaande weg.

Visgraat

Visgraat De visgraat is niet echt moeilijk eens je het principe doorhebt.
De verticale lijn geeft de weg aan die je moet volgen. De dwarse streepjes geven de wegen aan waar je niet naartoe moet. Voor ieder streepje links van de lijn, moet je letterlijk een weg links laten liggen. Dit kan bijvoorbeeld een weg rechtdoor zijn waar je rechtsaf moet.
Laat je zeker niet in de war brengen door de rechte lijn. Een visgraat is geen juiste tekening van een kruispunt maar geeft enkel het aantal mogelijk zijwegen weer.

Verkeersborden

Verkeersborden Deze verkeersborden dien je onderweg niet tegen te komen maar geven, met enige verbeelding, een beschrijving van de te volgen weg.

Cryptische beschrijving

Cryptische Tekst Cryptische beschrijvingen in tekstvorm heb je in ontelbare soorten. In dit voorbeeld bepalen de beginletters van de straatnamen de richting (L= links, R= rechts) en het huisnummer de afstand.
We kunnen als cryptische beschrijving eveneens de Van Daele woordverklaring van de straatnaam geven of de wegbeschrijving verstoppen in een verhaaltje of recept of ... Je ziet, hier zijn nog tal van creatieve mogelijkheden.
Cryptische Kaart Een cryptische omschrijving kan eveneens in kaartvorm. Hier zie je tal van figuren die iets te maken hebt met de herkenningspunten die je onderweg moet passeren.

Wegwijzer

Wegwijzer Welke richting moeten we uit ? Een beetje geografie helpt je op weg ! Kiev ligt ten oosten van België. Kies dus een weg in oostelijke richting. Wenen betekent dus afslaan naar het zuidoosten. Steeds de richting naar de stad, land, ... zoeken ten opzichte van de locatie van de Maanlichttocht.

Kaart

Kaart Kaarten kan je krijgen in allerlei maten en vormen. Om het uitdagend te houden, heeft de kaart soms wat meegemaakt. Deze heeft bijvoorbeeld wat te dicht bij een kaars gelegen ;-).
Je kan evengoed een topografische kaart, luchtfoto, puzzelkaart, ... krijgen.
Volg enkel de wegen die je op de kaart ziet.

Kompasroos

Kompasroos De kompasroos of helikopter geeft heel veel informatie op weinig plaats.
Je loopt in volgorde van de meegegeven cijfers de richtingen af. Als extra informatie kan je de afstand aflezen hoe ver je deze weg moet volgen.
Zorg dat je een kompas gebruikt!

Labyrint

Labyrint In het labyrint ligt de juiste weg verscholen. Vergelijk de kruispunten van het labyrint met de kruispunten die je tegen komt. Zo vind je de weg door deze doolhof van straten.

Digitale klok

Digitale klok Hier moet je de tijd van de digitale klok omzetten naar de wijzers van een analoge klok. In dit voorbeeld geeft de kleine wijzer de richting aan waar je vandaan komt (VAN), de grote wijzer de richting waar je naartoe moet (NAAR). Zonder kompas geraak je er niet door. Als bonus (dit is niet echt noodzakelijk) geven we hier nog mee dat het noorden op 0 uur ligt.

Schaakbord

Schaakbord Om het schaakbord te oncijferen moet je de bewegingen van de verschillende speelstukken kennen: koning, dame, toren, loper, paard en pion.
In de opdracht ben je de witte koning en sta je in het midden van het kruispunt. De vakken rond de koning zijn mogelijke wegen.
Je moet één zet doen waardoor je jezelf niet schaakmat zet.
De speelstukken van de tegenpartij blokken de verkeerde wegen af. Wat dus overblijft kan de juiste weg zijn of een niet bestaande weg. Ter plekke wordt dan duidelijk welke weg je in moet.
Als de koning in het voorbeeld hiernaast naar links gaat, zal de loper van de tegenpartij hem pakken. Hij moet dus kiezen voor rechtdoor of rechtsaf.
Ter plekke sta je bijvoorbeeld op een T-kruispunt. Vermits rechtdoor ter plekke niet kan, moet je rechtsaf.
MLT Sidebar